Goede tips ter voorbereiding

1. Voel of je blij wordt van het idee dat je straks gestopt bent! Ja, je mag het best eng vinden, je twijfels hebben, maar je kan daar overheen kijken. De blijheid, de opluchting van het idee straks gestopt te zijn moet in jou de boventoon voeren.
Zo niet: wil jij écht op dit moment al stoppen? of zijn er mensen in je omgeving die dat graag zouden willen? Moet je misschien van de (huis)arts stoppen? zit je jezelf vreselijk te pushen om te stoppen “omdat het eigenlijk wel zou moeten?”

Doe dan het volgende om jezelf te helpen: (altijd op je eigen tijd en in je eigen tempo!)
Pak een vel papier, vouw die in de lengte dubbel, schrijf aan 1 kant de voordelen, aan de andere kant de nadelen. Kijk wel of je een raakvlak hebt met de voor en nadelen (ga dus niet letterlijk dingen overschrijven van internet of uit een boekje, want dan blijven het loze woorden voor je) Het worden dus JOUW voordelen en JOUW nadelen.

Plak de lijst op de koelkast en doe er minstens een paar dagen over om hem in te vullen. Hoe langer je jezelf de tijd gunt om met deze oefening bezig te zijn, hoe beter jij de dingen voor jezelf in kaart kunt brengen.En, je helpt jezelf op deze manier om aan het idee om straks rookvrij te zijn te wennen. (nogmaals denk eraan: jouw tijd, jouw tempo!)

lees verder...

2. Hou eens bij op welke momenten je rookt? We hebben de gewoonte-peuken (na het eten, bij de koffie, etc) Maar bij welke emoties en situaties wil je onmiddellijk gaan roken? (boosheid, verdrietig, jaloers, confrontaties, stress, ruzie, etc) Heus niet bij alle emoties, want uit ervaring weet ik dat mensen geen behoefte aan een sigaret hebben wanneer er flink gelachen wordt. Het gaat erom dat je er zelf ook inzicht in krijgt, dat maakt het straks makkelijker voor je, omdat je je valkuilen / triggers dan herkent. En als je tóch bezig bent om het op te schrijven: Welke peuken vind jij werkelijk het allerlekkerst? Wat is jouw “Heilige” moment?

3. Ga niet tijdens het roken alvast oefenen om niet te roken. Dit is voor je onderbewuste een heel raar signaal en zal ervan in de war raken, en jou beslist nog veel steviger op het pad van roken willen houden. Onthoud goed: je onderbewuste is een ontzettende gewoontedier!

4. Ga NIET, ik herhaal NIET je omgeving voorbereiden! / vertellen dat je gaat stoppen! Waarom niet?omdat: je omgeving een enorme druk op je kan uitoefenen, en je omgeving gaat er nog vanuit dat stoppen met roken moeilijk is, zwaar, vervelend..etc Jij ervaart juist door de hypnose het tegenovergestelde! Jij ervaart dat je gewoon een niet roker bent geworden.Jij ervaart dat het (dit keer) helemaal niet zo moeilijk is. Ongemerkt trekt je omgeving je dus naar “zwaarte” toe, en voor je het weet zit je mee te doen met ze, en ga je het ineens hartstikke moeilijk hebben. En..je licht je omgeving toch ook niet in als je gestopt bent met zuivelprodukten te nemen? rare vergelijking misschien, maar ik wil hiermee aangeven dat het stoppen met roken niet zo groot gemaakt hoeft te worden als dat we onszelf massaal wijsgemaakt hebben. (over hypnose gesproken!)

5. Schrijf eens op welke opmerkingen jij jezelf en de omgeving altijd verteld(e) of denkt over je roken? bijvoorbeeld: ja maar het is zo lekker. Mijn ouders rookte ook altijd. Ik rook maar heel weinig. Ik hoest niet, dus t valt allemaal wel mee. Maar een peuk na het eten is zo lekker. Bij het stappen hoort roken. Als ik stop met roken dan ben ik bang om kilo’s aan te komen! …vul hier jouw eigen overtuigingen in. …wat hoor jij jezelf altijd zeggen over het roken?

6. Stel…iemand zit tegenover jou en die heeft het heel moeilijk omdat die persoon net gestopt is met roken. Jij geeft die persoon een kaartje mee met daarop wat ondersteunende teksten. Bijvoorbeeld: – Elke dag gaat het in alle opzichten beter en beter met mij! – Ik ben zo opgelucht uit die gevangenis van de verslaving gestapt te zijn. – Mijn zelfwaardering neemt elke dag enorm toe! – Ik ben trots op mijzelf, dat ik dit toch maar mooi gedaan heb.. – Ik laat al mijn angsten met betrekking tot het stoppen met roken los. – Het is veilig voor mij om mijn roken los te laten. – Ik neem verantwoordelijkheid voor mij leven! Ik ben vrij! Welke teksten zou jij opschrijven en meegeven aan die persoon? (en later gebruiken voor jezelf ?)

7. Vertel nog eens…wat zijn voor jouw de voordelen van het (blijven) roken?

8. Veel mensen voelen zich erg schuldig dat ze nog roken, en hebben veel last van dat gevoel. Ik denk dat je een keuze “moet” maken zodat het ook voor jezelf duidelijker wordt. A. je blijft gewoon roken, maar geniet er dan ook met volle teugen van en je weet heel goed welke risico je bewust neemt. B. je beseft dat je door je schuldig te voelen, je jezelf in een slachtofferrol duwt, en ik hoop dat je beseft dat je geen slachtoffer bent. Beide zijn keuzes die je kunt maken.

9. over hypnose.. Veel mensen vinden het eng (dat heb je al op de website kunnen lezen) Neem eens een kijkje op youtube. Daar zie je mooie voorbeelden. Ook wordt er op internet veel uitgelegd over hypnose. Lees ook weer niet teveel want niet alles wat er geschreven en gezegd wordt is waar. Vermijd alsjeblieft de “spookverhalen” want dat zijn verhalen die meestal zwaar eenzijdig belicht worden, waardoor het inderdaad een eng verhaal kan worden. Vergelijk het maar met roddelbladen. Dingen worden uit zijn verband gerukt waardoor het een hele andere lading krijgt. Zoals ik elders op de website al vermeld heb, er zijn verschillende soorten hypnose. Toneelhypnose is de meest bekende (en vinden we de meest enge) vorm! Denk aan Rasti Rostelli, en het programma ” Youre back in the room” met hypnotiseur Rinke Jacobs.

Ik werk met Medische/therapeutische hypnose. Dit wordt gebruikt bij trauma’s, fobieen, stoppen met roken, etc.. Wat ga ik doen met hypnose? Zoals je al bij vraag 3 kon lezen, is het onderbewuste een enorm gewoontedier. Die gaat dus echt niet zomaar veranderen. Maar….met hypnose kun je op een prachtige snelle manier in contact komen met je onderbewuste. En als je dan “in gesprek” gaat (je onderbewuste volgt altijd letterlijk orders op, dus je instrueert nieuwe overtuigingen die jou waanzinnig goed gaan helpen bij het niet meer roken) Het is nodig dat het getetter van je gedachten zich er even niet mee gaat bemoeien, en daarom helpt hypnose zo goed. Je zou het bijna kunnen omschrijven dat de hypnose (bij het stoppen met roken dan) als een soort roesje dient, zodat je denken er nog wel is, maar ver weg. Tenslotte…stoppen met roken heeft, op welke manier je het ook doet heel veel met mindset te maken! Voel je je opgelucht omdat je gestopt bent, of mis je het verschrikkelijk en ben je daar sacherijnig van? welke van de 2 gedachtes voelt als ondersteunend? Succes met bovenstaande voorbereidende oefeningen 🙂 Lees ook de ervaringen van mensen bij de recensies van klanten dat helpt jouw om meer vertrouwen te krijgen, en lees ook als je wilt het stukje waarin ik mijzelf voorstel. Daar lees je hoe mijn stoppoging is gegaan.